Seurasta

PÄÄKAUPUNKISEUDULLA TOIMIVA PYÖRÄTUOLITANSSISEURA

Uudenmaan pyörätuolitanssijat UP ry, Nylands rullstolsdansare NR rf (UP ry) on Helsingin Puotilassa 12.12.2009 perustettu pyörätuolitanssiseura ja vammaisyhdistys, jonka kotipaikka on Helsinki. Vuosi 2024 on seuran toimin­nan 15. juhlavuosi!

Tarjoamme Uudenmaan läänin alueella eri-ikäisille sekä -kuntoisille pyörätuolinkäyttäjille että vammattomille henkilöille – ns. pystytanssijoille – mahdollisuuden harrastaa tanssia sen eri muodoissa. Järjestämme säännöllistä tanssinopetusta eri ikäluokille ja taitotasoille, johon pystyvät osallistumaan myös muiden (tanssi)seurojen jäsenet.

Tanssilajeja moneen makuun

Tanssilajeihin kuuluvat muun muassa hidas valssi, tango, quickstep, samba, cha cha, rumba, jive, salsa, seuratanssit, terapeuttinen tanssi sekä freestyle.
- Miltei kaikkia tanssilajejahan voidaan soveltaa myös pyörätuolinkäyttäjille: argentiinalaista tangoa, bollywoodia, flamencoa, katutansseja, reggaetonia, seuratansseja, west coast swingiä ym.

Pari voi tanssia combiparina siten, että pystytanssija ja pyörätuolia käyttävä pari tanssivat yhdessä. Duoparissa kaksi pyörätuolitanssijaa tanssii yhdessä joko manuaali- tai  sähköpyörätuoleilla. Kaikkia tansseja voi vaihtoehtoisesti esittää myös yksin soolona (singletanssi) tai yhdessä ryhmänä (ryhmätanssi).

Seuran visio

UP ry:n visio on olla maamme eturivin pyörätuolitanssiseurojen joukossa sekä tarjota opetusta ja harrastusmahdollisuus kaikille tanssista kiinnostuneil­le muun muassa ikään, sukupuoleen, uskontoon, taitotasoon ja vammaan katsomatta.

Toimintamme tavoitteena on edistää sekä kehittää jäsenten pyörätuolitanssin harrastus- ja kilpailutoimintaa sekä luoda liikuntamahdollisuuksia vammaisille perheineen. Tanssin on todettu parantavan kuntoa, toimintakykyä ja mielialaa. Tämän toteuttamiseksi järjestämme pyörätuoli­tanssikursseja, säännöllisiä opetusryhmiä sekä tanssileirejä. Samalla pyrimme saamaan seuraan uusia lajin harrastajia ja kilpailijoita sekä kehittymismahdollisuuksia ja vertaistukea nykyisille harrastajille.

Päivitetty 14.1.2024

Tanssiseuran esite

PDF-tiedostoEsittely Uudenmaan pyörätuolitanssijat ry 2015-12.pdf (807 kB)
Adobe Reader -ohjelman voit ladata ilmaiseksi osoitteesta: http://www.adobe.com/

LAINASANOJA

Ensivaikutelman voi tehdä
vain kerran.

-Tuntematon

Älä välitä väsymyksestäsi.
Mitä enemmän haluat jotakin,
sitä enemmän saat voimaa.

-Arabialainen sanonta

Viisaus merkitsee
epäolennaisen ohittamisen taitoa.

-William James

Rentous on avain
huippusuorituksiin.

-Marco Bjurström

Onnen liikkeet koettelevat
ystävien luotettavuutta.

-Jim Palush

Ei ole tärkeätä, kuinka vanha olet,
vaan kuinka olet vanha.

-Marie Dressler

Elämän onnen
kolme pääehtoa ovat:
jotakin tehtävää
jotakin rakastettavaa ja
jotakin toivottavaa.

-Th. Calmers

Ilman musiikkia
elämä olisi erehdys.

-Friedrich Nietzsche

Kaunein harmonia
saa alkunsa riitasoinnusta.

-Herakleitos

Tanssi paljastaa kaikki
arvoitukset, mitä musiikki
pitää sisällään.

-Charles Baudelaire

Tanssi ensin. Ajattele sitten.
Se on luonnollinen järjestys.

-Samuel Beckett (1906 - 89)

Tanssi on pystysuora ilmaus
vaakatason halusta.

-Tuntematon