Valmennukset

Timo ja Tuuli vauhdissa
Kuva: Heikki Pasila
Eeva ja Synnöve Eloleirillä
Kuva: Anna Tervahartiala

 

Päivitetty 18.10.2020

 SYKSYN 2020 TANSSIRYHMISTÄ

 

Syyskauden pyörätuolitanssiryhmät alkoivat torstaina 3.9.2020 Katajanokan liikuntahallilla Helsingissä. Myös etäosallistuminen on mahdollista syksyn molempiin tanssiryhmiin!

Tähtitanssijat–ryhmä

AIKA
Torstaisin kello 17.00–18.30
ajalla 3.9.–10.12.2020

PAIKKA
Katajanokan liikuntahalli, peilisali
os. Merikasarminkatu 1, 00160 Helsinki

SISÄLLÖSTÄ
Tähtitanssijat-ryhmän tarkoituksena on kehittää ymmärrystä eri tansseista sekä tanssijoiden omaa ilmaisua, olipa tähtäimessäsi omaksi iloksi tanssiminen tai kilpalattiat. Ryhmään et tarvitse omaa paria. Halutessasi voit ottaa mukaasi tanssimaan niin perheenjäsenen, ystävän kuin avustajankin.

Tanssiryhmässä opit tanssimisen perustekniikoita, joita käytetään myös muissa tansseissa, sekä jokaiselle tanssille ominaista liikekieltä ja rytmiä. Ryhmään ovat tervetulleita niin vasta-alkajat kuin pidempään tanssineetkin.

Ryhmässä pääpaino on vakio- ja latinalaistansseissa. Tanssinopettajina vuorottelevat Tuula Brofeldt (vakiotanssit) ja Nina Krook (latinalaistanssit) seuraavasti:

Nina:   03.09, 10.09, 08.10, 15.10, 05.11, 12.11, 19.11.
Tuula: 17.09, 24.09, 01.10, 22.10, 29.10, 26.11, 03.12. ja 10.12.

KAUDEN PITUUS, HINNAT
100 € – 15 kertaa, 90 min / kerta
  65 € – 8 kerran sarjakortti
 

Kuten haluatte–ryhmä


AIKA
Torstaisin kello 18.30–20.00
ajalla 3.9.–10.12.2020

PAIKKA
Katajanokan liikuntahalli, peilisali
os. Merikasarminkatu 1, 00160 Helsinki

SISÄLLÖSTÄ
Syyskausi muodostuu lyhyistä, 3 tai 9 kerran kursseista, jotka sisältävät esittelyjä eri tanssilajeista sekä niiden soveltamisesta pyörätuolitanssiin. Voit valita joko koko kauden tai tulla yksittäisille kursseille kiinnostuksesi mukaan. Luvassa on eri tanssilajeja ammattilaisopettajien sekä amatööriohjaajien vetäminä. Myös osallistujien toiveita otetaan huomioon mahdollisuuksien mukaan.

Muutokset kurssisisältöihin ovat mahdollisia koronavirustilanne huomioiden. Jos emme voi pitää livetunteja, tanssilajit vaihtuvat etätunneille sopivampiin.

•) Nykytanssissa harjoittelemme lajin tekniikkaa ja pääsemme yhdessä valmistelemaan tanssiesitystä. Kurssin aikana näemme, miten nykytanssin koregrafia syntyy tanssijoiden omista lähtökohdista sekä liike- että ideatasolla. Kurssiin sisältyy pieni ennakkotehtävä. 

KAUDEN OHJELMA
♦ To 03.09. Nykytanssi •)
♦ To 10.09. Nykytanssi 
♦ To 17.09. Nykytanssi 
♦ To 24.09. Nykytanssi 
♦ To 01.10. Nykytanssi 
♦ To 08.10. Nykytanssi 
♦ To 15.10. Nykytanssi 
♦ To 22.10. Nykytanssi 
♦ To 29.10. Nykytanssi 
♦ To 05.11. Vahvistumassa
♦ To 12.11. Vahvistumassa
♦ To 19.11. Vahvistumassa
♦ To 26.11. Seuratanssi 
To 03.12. Seuratanssi 
♦ To 10.12. Seuratanssi 
HUOMCapoeira 5. - 19.11. on peruuntunut!

KURSSIT JA OHJAAJAT
Nykytanssi: Hanna Vilander
Seuratanssi: Birgitta Starast ja Markku Åhman

HINNAT, KAUDEN PITUUS
100 €, koko kausi: 15 kertaa, 90 min / kerta
  65 €, 8 kerran sarjakortti

Yksittäiset kurssit:
Nykytanssi, 9 kertaa – 80 € / henkilö
Seuratanssi, 3 kertaa – 30 € / pari!

AIHESISÄLLÖISTÄ
•) Nykytanssi on sateenvarjolaji, jonka alle mahtuu useita erilaisia suuntauksia ja joka ottaa vaikutteita niin muista tanssilajeista kuin taiteestakin. Nykytanssi sanoutuu irti klassisen baletin vartaloihanteesta ja yhdenmukaisuuden vaatimuksesta. Lajin tekniikat kehittävät paitsi raajojen isoja lihaksia myös keskivartaloa ja syviä lihaksia, joita tarvitaan ryhdin ylläpitämiseen. Harjoitteluun kuuluu myös tärkeänä osana oman liikkeen tuottaminen ja improvisaatio.

ILMOITTAUTUMISET
Ilmoittaudu täällä


YLEISTÄ ASIAA HARJOITTELUSTA

Seuran pyörätuolitanssinopetus on suunnattu KAIKILLE:
    
a) Käveleville henkilöille (pystytanssijat) sekä
     b) pyörätuolinkäyttäjille (manuaalit & sähkärit).

Et tarvitse omaa paria osallistuaksesi tanssinopetukseen.
Voit myös ottaa mm. perheenjäsenesi, ystäväsi, mielitiettysi ja avustajasi mukaan. Osallistuessaan tanssinopetukseen tulee heidän myös maksaa kausi-, kerta- tai leirimaksu. Avustaessaan pyörätuolinkäyttäjää tanssimaan on henkilön osallistuminen ilmaista.

Tarkistathan, että laajennettu koti- tai vapaa-ajanvakuutuksesi kattaa pyörätuolitanssiharrastuksen.
UP ry:n jäsenenä voit hankkia edullisen harrastajan Sporttiturva-vakuutuksen, joka sisältyy H-lisenssiin (20 € / kalenterivuosi), A- tai B-kilpailulisenssiin (65 € yli 18-vuotias tai 40 € alle 18-vuotias / kalenterivuosi). Lisätietoja saat Birgitalta.

♦ Seuran säännölliset pt-tanssiryhmät on suunnattu seuran jäsenille.
 

Maksuasiaa

♦ Jäsen-, kausi- ja kurssimaksusta sekä sarjakortista lähetämme laskun sähköpostitse tai pyynnöstä postitse kotiosoitteeseen.
♦ Kausimaksut ovat ryhmäkohtaiset. Et voi kompensoida väliin jääneitä tunteja käymällä toisissa ryhmissä.
♦ Jos maksat kausimaksun vain yhdestä ryhmästä, niin toiseen ryhmään osallistuminen maksaa normaalin kurssi- tai kausimaksun verran. Sarjakortti käy kaikkiin tanssiryhmiin.
 

Ilmoittautumisen sitovuudesta

Muistathan, että ilmoittautumisesi on sitova. Se tarkoittaa sitä, että voimme palauttaa kerta-, kausi-, kurssi- tai leirimaksun vain lääkärintodistusta vastaan.
Olet siis velvollinen maksamaan saamasi laskun, mikäli et ole peruuttanut osallistumistasi kirjallisesti seitsemän (7) vuorokautta ennen tapahtuman alkua.
• No show–tapauksissakin seura joutuu maksamaan ohjaajien ja luennoitsijoiden palkkiot, salivuokrat, ruokailut sekä kaikki muut kyseiseen tilaisuuteen liittyvät kulut.

 

Vaatetuksesta yms.

♦ Laita päällesi joustavat, hengittävät vaatteet, joissa on mukava liikkua.
♦ Ota tunneille mukaasi vettä, sillä liikkuessa tulee hiki ja jano. Tarvittaessa varaa mukaasi myös jotakin kevyttä välipalaa: hedelmä, voileipä tms.

Pystytanssijoiden kengistä

Naisille jalkaan sisäkengät, avokkaat tai tanssikengät, joissa on vähintään 2 cm:n korko.
Miehille nahka- tai kumipohjaiset sisä-, puku- tai tanssikengät.

Pyörätuolinkäyttäjät huomio!

Tulethan paikalle 10–15 minuuttia etuajassa, jotta pyörätuolisi renkaat saadaan puhdistettua kivettömiksi ja kuiviksi etenkin, jos keli sateinen tai luminen, jotta salin puulattia pysyy kunnossa!
Jos sinulla on kurssilla käytössäsi pyörätuoli, jossa on ilmarenkaat, tarkistathan etukäteen, että laakerit ja renkaiden ilmanpaineet ovat kunnossa.
 

TERVETULOA MUKAAN!  :^)

 

URBAN SPORT:
TOTUUS SISÄLIIKUNNASTA

Mitä sisäurheilulajeista ajatellaan, mutta ei kehdata sanoa? 5800 Indoor-kyselyyn City.fi-verkkopalvelussa vastannutta kertoo. Vastaajista naisia oli 72 % ja miehiä 28 %. Alle 35- vuotiaita oli 36 %.
Kolme maailmanmestaruutta voittanut Fitness-kilpailija Else Lautala kommentoi tutkimusta.


Asteikko:
1 = helppoa, 5 = vaikeaa

HELPOIMMAT LAJIT
1. Zumba                  2,82
2. Keilailu                 2,84
3. Spinning               2,85

VAIKEIMMAT LAJIT

1. Kehonrakennus    4,31
2. Karate                  4,19
3. Judo                     4,16

LAJIT, JOIDEN HARRAS-
TAJILLA PARHAAT VARTALOT

1. Aerobic                55 %
2. Uiminen                52 %
3. Tanssi                 45 %

Toim.huom.
Naisten ja miesten välillä ei ollut merkittäviä eroja. Miehet lienevät ajatelleet kysymyksissä naisia ja itseään.

MUODIKKAIMMAT LAJIT

1. Zumba                  81 %
2. Tanssi                 39 %
3. Spinning               31 %

ENITEN ÄLYÄ, JOS HARRASTAA...

1. Tanssi                 32 %
2. Uiminen                31 %
3. Tennis                  30 %

NAISELLISUUS/
MIEHEKKYYS

1 = miehekästä - 5 = naisellista

Painonnosto            1,61
Kehonrakennus       1,64
Nyrkkeily                 1,72
Ultimate fighting       1,80
Karate                     2,13
Koripallo                  2,41
Futsal                      2,43
Salibandy                2,54
Käsipallo                 2,60
Tennis                     3,00
Spinning                  3,81
Tanssi                    3,90
Voimistelu               4,00
Zumba                    4,44

Else Lautala: Stereotypiat näkyvät tässä, mutta ei ole olemassa miesten tai naisten lajeja. Miehet voisivat kokeilla rohkeammin aerobista liikuntaa, naiset taas punttisalitreeniä pelkäämättä, että siitä saisi heti muskelit.

NÄILLÄ TUNNEILLA POKAAT PARHAITEN!

► Naiset miehen

1. Tanssi                 79 %
2. Zumba                 40 %
3. Aerobic                33 %

► Miehet naiset

1. Tanssi                 83 %
2. Zumba                 38 %
3. Aerobic                33 %

PERIMMÄINEN SYY URHEILUUN

1. Fyysinen hyvinvointi  59 %
2. Henkinen hyvinvointi  21 %
3. Ulkonäkö                   12 %

Else Lautala: Olisin veikannut ykkösenä sosiaalisuutta.

PARHAAN NÄKÖISET VARUSTEET

1. Tanssi                 25 %
2. Aerobic                10 %
3. Tennis                    8 %
 

Teksti:
Antti Pikkanen
City-lehti, Urban Sports 3/2011