PYÖRÄTUOLITANSSI SIIRTYI KOKONAAN PT-TANSSILIITOLLE 1.1.2014

2.1.2014

Yhteistyö VAU:n kanssa jatkuu.

Tiedote 15.12.2013

Pyörätuolitanssi siirtyi Suomen pyörätuolitanssiliitto PYTLI ry:lle

Suomen pyörätuolitanssiliitto ry (PYTLI ry) julistautui pyörätuolitanssin lajiliitoksi yli­määräisessä jäsenkokouksessaan 2.3.2013. Marraskuun 4. päivänä PYTLI ry ja Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry sopivat pyörätuolitanssitoiminnan siirtymisestä Pyörätuolitanssiliiton hallinnoimaksi. Sopimus tulee voimaan 1.1.2014.

Yhteistyö VAU ry:n kanssa jatkuu edelleen mm. tiedottamisen ja lajikokeilujen ja -esitte­lyiden puitteissa. Kilpailujen järjestäminen on jo pitkään ollut käytännössä Suomen pyörä­tuolitanssiliiton järjestämää toimintaa, ja tämä käytäntö jatkuu edelleen.

Pyörätuolitanssi lajina on kasvattanut suosiotaan Suomessakin. Lajin tunnettuus on lisään­tynyt. SM-kilpailuja on järjestetty vuodesta 2010 ja kilpailijoiden määrä on kasvanut vuosi vuodelta. PYTLI ry:n piirissä järjestetyt leirit ovat olleet aina täysiä.

PYTLI ry harkitsee hakevansa Suomen Paralympiakomitea ry:n jäsenyyttä, koska kansain­väliset viralliset pyörätuolitanssiurheilukilpailut ovat IPC:n (International Paralympic Commitee) hallinnoimia luvanvaraisia kilpailuja. Pyörätuolitanssi on IPC:n urheilun laji­kossa, vaikka se ei vielä sisälly lajina paralympiakisoihin.

Lähde:
Suomen pyörätuolitanssiliitto